Ga naar de inhoud

Klachten en incidenten

Wat moet je doen als er dingen fout gaan bij Lister? Op deze pagina leggen we uit wat je dan allemaal kunt doen. Ook vertellen we bij wie je hulp kunt vragen. Hulp bij het doen van een melding bijvoorbeeld. In het schema hieronder kun je lezen wat de verschillen zijn tussen ongewenst gedrag, een incident en een klacht. En hoe je dat kunt melden.

Wat is wat?

Ongewenst gedrag, een incident en een klacht lijken erg op elkaar. Maar wat past bij jouw situatie?

Hulp nodig?

Zowel cliënten als naasten kunnen hulp ontvangen bij het indienen van een klacht of melding

Melding maken

Wanneer je duidelijk hebt welk soort melding je moet maken voor jouw situatie dan kan je melding gaan maken.

Wat is wat?

Hulp bij mijn klacht of melding

Voor cliënten is er de cliëntconsulent. De cliëntconsulent kan je helpen. Ook als je niet weet welke melding je moet maken. Of als je nog niet weet of je een melding wilt maken. Ze kunnen overal bij ondersteunen.

Voor familie of naasten van cliënten is er een vertrouwenspersoon. De familievertrouwenspersoon kan bemiddelen tussen jou en de hulpverlening. Als het nodig is kan de vertrouwenspersoon ook helpen bij een klachtenprocedure.

Cliëntconsulent

De cliëntconsulent is er om cliënten te helpen.

Familievertrouwenspersoon

Voor familie of naasten van cliënten is er een vertrouwenspersoon.

Een melding doen

Een incident melden

Een incident kun je melden via het online formulier. Kom je er niet uit? Vraag dan om hulp. De cliëntconsulent kan je helpen.

Een klacht melden

Een klacht kun je melden bij de klachtencommissie. Dat kan op verschillende manieren.

Veelgestelde vragen

Het kan zijn dat ongewenst gedrag, incidenten of klachten tegelijk gebeuren. Dan kan je ook meerdere meldingen doen. Je kunt bijvoorbeeld een incident melden en tegelijk ook een klacht indienen. Weet je niet welke stappen je moet nemen? De cliëntconsulent kan je helpen.

We hebben een pagina waarop staat wat je kunt doen. Daar staat ook in wie je kan helpen. Deze pagina is er ook als papieren folder. Deze folder is te vinden op de Lister locaties.

Misschien wil je het gedrag niet bespreken met je begeleider. Er is ook andere hulp. Bijvoorbeeld van de cliëntconsulent. In de folder staat wie je allemaal kan helpen. Er staat ook wanneer je welke stappen kunt zetten.

Als je twijfelt of je iets moet melden, kun je dat het beste wel bespreken. Ook dingen die klein lijken kunnen erg vervelend zijn. Door ze te bespreken kun je werken aan een oplossing. 

Nee. De leden van de klachtencommissie werken niet voor Lister. Ze hebben dat ook vroeger niet gedaan. Daardoor hoeven de leden van de commissie niet te luisteren naar Lister.

Cliënten, oud-cliënten én naastbetrokkenen kunnen klachten indienen bij Lister.

MIC staat voor ‘Melding Incident Cliënt’. Als je een melding maakt van een incident is dit een MIC. Lister kijkt naar alle incidenten die cliënten melden. Daar willen we van leren. En zorgen dat er minder dingen fout gaan.

Ja, Lister heeft een klokkenluidersregeling. Een klokkenluider is iemand die foute situaties in een bedrijf meld. Bijvoorbeeld als er verboden dingen gebeuren. We zorgen ervoor dat deze mensen beschermd worden.

In de regeling staat hoe we dit doen.