Lister Digitaal
We doen in de samenleving steeds meer dingen digitaal. Dat biedt kansen voor de ggz, maar ook uitdagingen. Cliënten en medewerkers moeten hun weg vinden in een digitale wereld. Dat is niet voor iedereen gemakkelijk.
We zien wel dat we ons werk soms praktischer, slimmer en fijner kunnen doen met digitale middelen. Hoe kunnen we dat nu het beste doen binnen Lister? Daar werken we aan met het programma Lister Digitaal. Met dit programma doen we proeven met digitale middelen. We kijken of ze ons werk beter kunnen maken op een manier die bij ons past.
Programma Lister Digitaal
Medewerkers van Lister hebben verteld wat zij een goed idee vinden. Voor zichzelf en voor cliënten. Het programmateam van Lister Digitaal is hiermee aan de slag gegaan. We willen digitale zorgmiddelen inzetten binnen Lister. Op een manier die helpend is. Op de lange termijn en binnen de hele organisatie om Lister sneller digitaal te maken.
Dit doen we zodat:
- Cliënten hun weg kunnen vinden binnen de digitale wereld.
- Medewerkers praktischer, slimmer en fijner kunnen werken.
- Het contact met het netwerk van de cliënt, de wijk en Lister versterkt wordt.
De wereld digitaliseert snel en dat biedt ons kansen en uitdagingen.
Debbie Brugman, programma manager Lister Digitaal
Enkele digitale voorbeelden
Dit zijn voorbeelden waaraan de gebiedsteams en de locaties werken:
- Mijn Lister: Meer eigen regie voor cliënten door de ontwikkeling van een virtuele ontmoetingsplaats. Verschillende digitale mogelijkheden komen hier bij elkaar. Plus een eigen community voor cliënten. We gaan van start!
- Robot Tessa: “Het is tijd om je medicijnen in te nemen.” Robot Tessa draagt haar steentje bij in de begeleiding en ondersteunt cliënten op verschillende locaties.
- VR-bril: Je voelt je gespannen? Een cliënt (of medewerker) draagt een VR-bril. Hiermee ben je even op een fijne ontspannen plek in de virtuele wereld van VRelax. Je hebt een sollicitatiegesprek waar je je op voor wil bereiden? Ook dat kan met behulp van een VR-bril.
- MijnEigenPlan: Wie werken er vandaag? Welke activiteiten zijn er? Wat voor weer wordt het? Dit soort gegevens worden getoond op een scherm van MijnEigenPlan. We onderzoeken de mogelijkheden.
- Kunnen bewoners zelf online afspraken inplannen met hun begeleider? Daar wordt naar gekeken bij Listers Intolife.
- Verschillende locaties onderzoeken of ze informatie uit de overdracht handiger kunnen overdragen. Bijvoorbeeld door het in het zorgsysteem ONS te zetten.
Subsidie stimuleringsregeling E-health
Onlangs kreeg Lister een subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met deze subsidie kunnen we Lister sneller digitaal te maken. Hiermee helpen we een deel van onze cliënten om meer regie te krijgen over hun leven.
Contact Lister Digitaal
Heb je vragen of suggesties voor het programmateam? Laat het ons weten!