Lister Digitaal
We doen in de samenleving steeds meer dingen digitaal. Dat biedt kansen voor de ggz, maar ook uitdagingen. Cliënten en medewerkers moeten hun weg vinden in een digitale wereld. Dat is niet voor iedereen gemakkelijk.
We zien wel dat we ons werk soms praktischer, slimmer en fijner kunnen doen met digitale middelen. Hoe kunnen we dat nu het beste doen binnen Lister? Daar werken we aan met het programma Lister Digitaal. Met dit programma doen we proeven met digitale middelen. We kijken of ze ons werk beter kunnen maken op een manier die bij ons past.

Programma Lister Digitaal
Medewerkers van Lister hebben verteld wat zij een goed idee vinden. Voor zichzelf en voor cliënten. Het programmateam van Lister Digitaal is hiermee aan de slag gegaan. We willen digitale zorgmiddelen inzetten binnen Lister. Op een manier die helpend is. Op de lange termijn en binnen de hele organisatie om Lister sneller digitaal te maken.
Dit doen we zodat:
- Cliënten hun weg kunnen vinden binnen de digitale wereld.
- Medewerkers praktischer, slimmer en fijner kunnen werken.
- Het contact met het netwerk van de cliënt, de wijk en Lister versterkt wordt.
Enkele voorbeelden
Dit zijn voorbeelden waaraan de gebiedsteams en de locaties werken:
- “Het is tijd om je medicijnen in te nemen.” Robot Tessa draagt haar steentje bij op Lister locatie Houten Spoorhaag.
- Om beter te ontspannen draagt een cliënt op locatie Grauwaart een VR-bril. Hiermee ben je even op een fijne plek in de virtuele wereld.
- Kunnen bewoners zelf online afspraken inplannen met hun begeleider? Daar wordt naar gekeken bij Listers Intolife.
- Hostel Hogelanden onderzoekt of ze informatie uit de overdracht handiger kunnen overdragen. Bijvoorbeeld door het in het zorgsysteem ONS te zetten.
Subsidie stimuleringsregeling E-health
Onlangs kreeg Lister een subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met deze subsidie kunnen we Lister sneller digitaal te maken. Hiermee helpen we een deel van onze cliënten om meer regie te krijgen over hun leven.