Terug naar het nieuwsoverzicht

Aan de slag met DigiContact

10 mei 2023

In juni start Lister een proef met DigiContact. Aart Groen is woonondersteuner in het gebiedsteam Noordwest. Hij vertelt hoe hij deze vorm van zorg op afstand voor zich ziet in de begeleiding van Lister.

Zorg op afstand via DigiContact
Aart:¨DigiContact biedt een extra ondersteuning in de begeleiding van cliënten, en ik denk vooral met dingen die ad hoc moeten gebeuren. Een persoonlijk begeleider, herstelcoach of woonondersteuner kan niet op elk moment van de dag een zorgvraag van cliënt beantwoorden. Cliënten kunnen ons natuurlijk proberen te bellen, maar we hebben niet altijd meteen tijd voor ze. DigiContact kan daarin zeker iets voor hen betekenen.¨

DigiContact 
levert door middel van (beeld)bellen 24/7 ondersteuning op afstand aan zorgvragers en mantelzorgers in onder meer de ggz. Dit doen zij in samenwerking met zorgorganisaties die zorg “achter de voordeur” leveren. Op deze manier kan de cliënt altijd een zorgprofessional bereiken, ook op momenten dat de eigen begeleider er niet is of er niet meteen een afspraak met de eigen begeleider nodig is.

¨Natuurlijk neemt Digicontact niet de hele begeleiding over,¨ vervolgt Aart, ¨maar voor een aantal zaken kan het heel handig zijn. Een voorbeeld. Een clIënt moet de deur uit voor een gesprek met de psycholoog. De persoon wordt ´s ochtends wakker en ziet er tegenop, voelt spanning. Dan is het fijn als deze dat kan ventileren. Er is daar niet altijd op dat moment ruimte voor bij de begeleiding. Kan dat via DigiContact wel, dan is dat een mooie toevoeging aan onze huidige begeleiding. Het zal niet voor alle cliënten even goed werken, omdat je ook voor een groot deel aan een groeiende vertrouwensband werkt met elkaar. Maar ik ken zeker cliënten voor wie het een meerwaarde zal vormen. Voor wie het een makkelijke, korte lijn kan bieden tot hulp.¨

Proef starten in het gebiedsteam
De proef met DigiContact vindt plaats in de gebiedsteams Noordwest, Overvecht-Zuid, Overvecht-Noord, en BW Overvecht. Het start in juni en loopt negen maanden, met een evaluatie na drie maanden. Er worden 30 tot 35 cliënten bij betrokken.

Aart:¨We gaan DigiContact onder meer testen in de ambulante begeleiding in het gebied Utrecht Noordwest. Ons projectteam bestaat naast mijzelf (in de rol van facilitator) uit een regiomanager, locatiehoofd, herstelcoaches, een persoonlijk begeleider, onze privacy & security officer en twee medewerkers vanuit het programma Lister Digitaal. We hebben onderzoeksvragen opgesteld, die gecategoriseerd zijn in geplande en ongeplande afspraken en een SOS-lijn.

Een geplande afspraak kan bijvoorbeeld gaan om een cliënt die zichzelf medicatie toe moet dienen voor een aandoening. Daar heeft deze persoon eerder een nare ervaring mee gehad. Liefst doet deze dat voortaan met een begeleider erbij. Maar nu is er videocontact met een medewerker van DigiContact rond het moment van toedienen. Dat kan zorgen voor de benodigde geruststelling. En ik als woonondersteuner kan die tijd gebruiken om andere cliënten te helpen. Een ongeplande afspraak is wat ik als voorbeeld hierboven schetste, dus een ad hoc vraag. De SOS-lijn betreft cliënten die gebruik maken van de avond-, nacht- en weekenddienst (ANW) en bereikbaarheidsdienst buiten kantooruren.¨

Heb je vragen over de proef met DigiContact? Of over andere innovaties bij Lister? Stuur dan een mail naar listerdigitaal@lister.nl.

Deel via:

Het laatste nieuws

De activiteitenkalender van april staat online

De kalender met activiteiten van april staat online! Op de activiteitenpagina op Lister.nl zijn nu alle activiteiten van april te bekijken. Onderaan...

Lister ontwikkelt virtuele ontmoetingsplaats voor cliënten

Lister lanceert in het najaar een virtuele ontmoetingsplaats voor cliënten: Mijn Lister. Wat is het en wat kunnen cliënten ermee?...

Lister: houd oog voor het menselijke in de zorg

Bij alle veranderingen in de Nederlandse zorg moeten we oog blijven houden voor de ‘zachte kant’. Daarvoor pleitte Theo den...