Nieuwe ´collega´ bij Lister
19 januari 2023
Op de derde verdieping van het Centraal Bureau van Lister staat ze te stralen: onze nieuwe ´collega´ Tessa. Geen echte collega natuurlijk, maar Lister gaat wel onderzoeken in hoeverre ze kan ondersteunen bij de zorg voor onze cliënten.

Startbijeenkomst
In januari vond de startbijeenkomst plaats van ons onderzoek naar de mogelijke rol van Tessa. Het hulpmiddel kan 24/7 verbale begeleiding geven aan cliënten, met als doel dat zij meer zelfregie ervaren en minder zorg nodig hebben. Tessa kan cliënten helpen om meer structuur aan hun dag te geven. Ze kan bijvoorbeeld melden dat het tijd is om medicatie in te nemen, naar een afspraak te gaan, op te staan of naar bed te gaan, te gaan eten, of te gaan wandelen/sporten. Ze kan vragen of ze muziek zal afspelen of ze geeft je een compliment.
Om alvast te testen hoe zo’n robot bevalt, staat Tessa ook bij ons op het Centraal Bureau. Zij helpt ons bijvoorbeeld te herinneren aan het invullen van onze reiskostenvergoeding en ze geeft ons af en toe een complimentje. Zo zorgt ze nu al voor een glimlach op onze gezichten.
Programma Lister Digitaal
De verkenning van de mogelijkheden van Tessa maakt onderdeel uit van het programma Lister Digitaal. Hiermee willen we bereiken:
- dat we jou als Lister-cliënt helpen om jouw digitale vaardigheden (verder) te ontwikkelen, zodat je beter kunt deelnemen in de digitale wereld;
- dat onze begeleiders meer met digitale middelen gaan werken;
- dat digitale zorg (online hulpmiddelen) onderdeel uitmaakt van onze reguliere zorgprocessen;
- dat de inzet van online hulpmiddelen leidt tot aantoonbare betere kwaliteit van onze dienstverlening
- dat jij als Lister-cliënt sneller zelfstandiger kunt worden of bijvoorbeeld sneller een stap kunt maken naar zelfstandig wonen.
Het programma werkt aan de hand van gebruikersvragen. Momenteel lopen er bij Lister op verschillende locaties pilots aan andere gebruikersvragen, zoals:
- Hoe kunnen cliënten zelf online afspraken maken met begeleiders en zo zelf de regie hebben daarin?
- Hoe zorgen we voor een snel en compleet inzicht in en overdracht van bewonersinformatie?
- Kunnen we in de begeleiding van cliënten en voor medewerkers gebruik maken van een VR-bril ter ontspanning?
Daarnaast onderzoeken we nieuwe gebruikersvragen.
Het laatste nieuws

De zorg springt om jou!

Lister stopt met het Binnenstebuiten
